در این صفحه به آموزش کامل فصل سوم ریاضی هشتم یعنی چندضلعی‌ها می‌پردازیم. این فصل درواقع هندسه است. هندسه یکی از اساسی ترین بخش‌های ریاضی است، که از اهمیت زیادی برخوردار است. ما در هندسه هوش و مهارت تصویری و فضایی خود را تقویت می‌کنیم. اطلاعات عمیق تری درمورد اشکالی که در زندگی روزمره با آن‌ها در ارتباطیم کسب می‌کنیم. هندسه در هنر و مهندسی کاربرهای فراوانی دارد که در آینده با آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد. امیدوارم این آموزش برایتان مفید باشد. اگر سوالی برایتان پیش آمد می‌توایند به عنوان دیدگاه در انتهای صفحه مطرح کنید. خوشحال می‌شوم نظرات و پیشنهادات شما را ببینم.

 

درس اول: چندضلعی‌های منتظم و تقارن

اگر به اطرافتان نگاه کنید چندضلعی‌های زیادی را مشاهده می‌کنید. در ابتدای این درس تعریف دقیق و کاملی از چندضلعی بیان می‌شود، سپس چندضلعی‌های محدب(کوژ) و مقعر(کاو) را معرفی می‌کنیم. چندضلعی‌های منتظم را تعریف کرده و ویژگی‌های مهمشان به خصوص افقارن را بررسی می‌کنیم. به این بهانه انواع تقارن را نیز یادآوری می‌کنیم. درمورد تعداد محوهای تقارن چندضلعی‌های منتظم صحبت می‌کنیم و مشخص می‌کنیم کدام چندضلعی‌های منتظم تقارن مرکزی دارند. چند سوال چالشی هم در بین تدریس بیان شده و پاسخ داده می‌شود.

درس دوم: توازی و تعامد

در این درس از فصل سوم ریاضی هشتم ابتدا مفهوم توازی را یادآوری کرده‌ایم. سپس نمادهای مهم در مورد موازی و مورب(متقاطع) را بیان کرده‌ایم. پس از آن به بیان قضیه دو خط موازی و مورب و عکس آن پرداخته ایم. مثال‌های مهم و امتحانی که از این بحث مطرح می‌شود را حل کردیم. در ادامه درمورد تعامد صحبت کردیم و سه نکته‌ی مهم هندسی مربوط به خطوط و موازی و عمود را بیان کرده و سه نوع نمایش آن‌ها را نشان داده‌ایم. در آخر روش‌های مختلف برای رسم دو خط موازی را با جزئیات توضیح داده‌ایم.

 

 

درس سوم: چهارضلعی‌ها

‌در این درس با چهار ضلعی‌های مهم و پرکاربرد در ریاضی بیشتر آشنا می‌شویم که عبارت اند از:

  • متوازی الاضلاع
  • مستطیل
  • لوزی
  • مربع
  • ذوزنقه

برای هریک ابتدا تعریف دقیق ریاضی را بیان می‌کنیم، سپس ویژگی‌هایشان را می‌شماریم. نکته‌هایی در مورد تشخیصشان بیان می‌کنیم و سوال‌های چالش بر انگیز مطرح می‌کنیم. به بهانه توضیح درمورد لوزی، چهارضلعی معروف و جذابی به نام “کایت” را نیز معرفی کرده‌ایم.

در آخر به بیان و حل مسئله‌ای مهم درمورد وصل کردن وسط اضلاع مربع می‌پردازیم. توجه داشته باشید که شما باید این مسئله را تعمیم دهید و برای چهارضلعی‌های دیگر نیز مطرح کنید.

 

 

درس چهارم: زاویه‌های داخلی

در این درس از فصل سوم ریاضی هشتم زاویه‌های داخلی و خارجی را معرفی کرده‌ایم. از سال‌های گذشته می‌دانیم مجموع زوایای داخلی مثلث ۱۸۰ درجه می‌شد ولی دلیل آن را نمی‌دانیم. در این ویدیو برای این نکته اثباتی زیبا با استفاده از خاصیت دو خط موازی مورب بیان کرده‌ایم.  سپس با استفاده از الگویابی فرمولی برای مجموع زوایای داخلی هر nضلعی دلخواه بیان کردیم. پس از آن روی چندضلعی‌های منتظم متمرکز شدیم و فرمولی برای یافتن اندازه هر زاویه داخلی nضلعی منتظم بیان کردیم.

در کتاب درسی کاشی کاری نیز در این درس گنجانده شده که ما در بخش جداگانه‌ای به آن پرداخته‌ایم.

 

 

درس پنجم: زاویه های خارجی

در این درس پس از یادآوری تعریف زاویه خارجی، چند نکته مهم برای محاسبه آن مطرح می‌کنیم. سپس درمورد مجموع زاویه‌های خارجی در یک چندضلعی و اندازه هر زاویه خارجی در چندضلعی منتظم صحبت کرده و فرمول های مربوطه را به دست می‌آوریم. در آخر نکته‌ی خیلی مهمی درمورد زاویه خارجی یک مثلث بیان کرده و آن را اثبات می‌کنیم.

 

 

عضویت
اطلاع از
10 دیدگاه‌ها
نظرات درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
سارا
2 سال قبل

تدریس خیلی خوب و کامل دارن ممنون

ابوالفضل
2 سال قبل

عاااااااااااااااااااااااااااالی

Fatemeh
2 سال قبل

عالی عالی عالی

سلام
2 سال قبل

عالی بود خسته نباشید

.......
1 سال قبل

سلام ممنون بسیار عالی👌🥰🌹

نوروزی
1 سال قبل

سلام استاد وقتتون بخیر شما در معرفی مستطیل فرمودین چهارضلعی که قطرهاش مساوی باشه و همدیگرو هم نصف کنند اون چهارضلعی مستطیل هست در حالی که ما تو مربع هم این ویژگی رو داریم .

مهدی احمدمحمدی
1 سال قبل

عالی استاد