محاسبات سریع تکنیک‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا محاسباتی از قبیل ضرب و تقسیم را بدون نوشتن زیاد و در زمان کوتاه انجام دهید. دانش‌آموزان بیشتر این روش‌ها را یاد می‌گیرند تا در کنکور یا آزمون‌های مختلف از جمله آزمون تیزهوشان و ورودی مدارس نمونه دولتی موفق‌تر عمل کنند. اما این همه ماجرا نیست.

محاسبات ذهنی

چرا محاسبات سریع؟

اصلی ترین دلیلی که به آموزش و یادگیری محاسبات سریع رونق بخشیده آزمون‌ها می‌باشند. در آزمون‌های تستی فقط علم و دانش مطرح نیست، بلکه علاوه بر آن مدیریت زمان و سرعت نقش مهمی ایفا می‌کند. گاهی در این آزمون‌ها با سوالاتی رو به رو می‌شویم که محاسبات طولانی و زمان‌بری دارند و رقابت در حدی شدید است که یک دقیقه هم می‌تواند در نتیجه تاثیرگدار باشد. در این شرایط اگر تکنیک‌های محاسبات سریع را بدانیم شانس موفقیت ما بالاتر می‌رود.

اما به نظر من و با تجربه‌ای که دارم، محاسبات سریع فقط برای آزمون‌ها مفید نیست بلکه یادگیری و تمرین و تکرار آن‌ها سرعت ذهن مارا بالاتر برده و به حافظه ما کمک شایانی می‌کند. از طرفی برای کسی که به ریاضی و محاسبات علاقه‌مند باشد سرگرمی، لذت و رقابتی جالب ایجاد می‌کند.

محاسبات سریع

آموزش محاسبات سریع ریاضی

از زمان‌های دور انسان‌ها به روش‌هایی که محاسبات را برایشان ساده‌تر و سریع‌تر کند علاقه‌مند بوده‌اند. به نظر می‌رسد تراخنبرگ دانشمند روسی اولین کسی بوده که روش محاسبات سریع و ذهنی را ابداع کرده و تکنیک‌های جالبی کشف کرده و به دیگران آموزش داده‌است. میتوانید با کلیک اینجا در ویکی پدیا در مورد او بیشتر بدانید. از او کتاب معروفی به نام روش سریع تراخنبرگ در حساب به چاپ رسیده و در اینترنت موجود است.

تراخنبرگ

بعدها افراد زیادی روش‌های او را تعمیم داده و کامل کردند و در محاسبات مختلف از آن استفاده کردند. امروزه محاسبات سریع و ذهنی رونق زیادی پیدا کرده و حجم زیادی مطلب گفته می‌شود، حالت‌های خاص زیادی را بیان می‌کنند که به نظر من کار را سخت می‌کند. من در اینجا در قالب چند ویدیو کوتاه می‌خواهم تکنیک‌های جالب، جذاب و در عین حال کاربردی در محاسبات را به شما معرفی کنم. امیدوارم که برایتان مفید باشد.

چند نکته

دقت کنید که هر تکنیک در محاسبه سریع و ذهنی نکته‌ای حفظی دارد که اگر تمرین و تکرار نشود ممکن است فراموش شود. همچنین گاهی در ابتدای کار این روش‌ها دست و پا گیر و سخت می‌نمایند اما پس از یادگیری و تسلط متوجه خواهید شد که جقدر کارتان آسان‌تر و سریع‌تر می‌شود. تکرار و تمرین راز موفقیت است! تمرین کنید تا ملکه ذهنتان شود!

ضرب سریع و ذهنی عدد ۱۱

برای شروع تکنیک ضرب عدد ۱۱ را توضیح می‌دهیم از ساده ترین حالت که ضرب عدد ۱۱ در عددی دو رقمی‌است شروع کرده تا به ضرب ۱۱ در هر عدد دلخواه برسیم. این تکنیک بسیار ساده است. ویدیو را تماشا کنید و بعد از آن چند مثال برای خود بنویسید و حل کنید.

ضرب سریع عدد ۱۲

تکنیک ضرب سریع و ذهنی عدد ۱۲ بسیار به عدد ۱۱ شبیه است. اگر ۱۱ را یاد گرفتید این را از دست ندهید.

ضرب سریع و ذهنی اعداد دورقمی

تا به حال به بررسی حالات خاص پرداخته‌ایم. اما چگونه می‌توان عدد دو رقمی دلخواهی را سریع و به صورت ذهنی در اعداد بزرگ ضرب کرد. در ویدیو زیر تکنیکی را آموزش داده‌ایم که با استفاده از آن خیلی سریع و آسان می‌توانید هر دو عدد دو رقمی دلخواه را در هم ضرب کنید و حاصل را به‌دست آورید.

 اما چگونه اعداد سه رقمی را در یک عدد دو رقمی ضرب کنیم. این هم تکنیکی مشابه حالت قبل دارد که مطمئنا زود یاد می‌گیرید.

 اگر الگو را به خوبی درک کرده باشید در میابید که اعداد بزرگتر هم مشابه همین هستند و می‌توانید آن‌ها را با چند مرحله بیشتر محاسبه کنید. در ویدیو کوتاه زیر نیز نمونه‌ای حل شده‌است.

 

ضرب سریع و ذهنی اعداد سه رقمی

ضرب سریع دو عدد سه رقمی نیز مشابه اعداد دو رقمی است، فقط یک مرحله بیشتر دارد. در ویدیو زیر تکنیک ضرب سه رقمی در سه رقمی را توضیح داده ایم و مثال حل کرده یم.

 اگر بحث را تا اینجای کار خوب دنبال کرده باشید، به روش ضرب سریع عدد ۳ رقمی در ۴ رقمی و بزرگتر پی برده‌اید ولی نکته‌ی کوچکی وجود دارد که بهتر است ویدیو را ببینید تا غفلت نکنید. حتما خوتان مثالی بنویسید و حل کنید.

 ضرب سریع و ذهنی اعداد بزرگ در هم

تا به حال به الگوی مهمی رسیده‌ایم که اتفاقا خیلی هم حفظی نبود. فقط دقت و تمرین لازم است. در این ویدیو الگو را تعمیم داده و اشاره‌ای می‌کنیم که چگونه اعداد چهاررقمی و بزرگتر دلخواه را می‌توانید سریع و ذهنی در هم ضرب کنید.

 امیدوارم از یادگیری این روش‌ها لذت برده و به کارتان بیاید. اگر سوال یا نظری دارید خوشحال می‌شوم در کامنت‌ها با من به اشتراک بگذارید.

عضویت
اطلاع از
13 دیدگاه‌ها
نظرات درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
ابوالفضل
3 سال قبل

ممنون عالی بود

ابوالفضل
3 سال قبل

اگر تعداد رقم های ضرب اعداد بزرگ درهم برابرنباشدباید چه کار کنیم

.......
2 سال قبل

ممنون عالی هستن فیلم هاتون من هم به فیلم هاتون نگاه میکنم و بعد کلی تمرین میکنم🥰خیلی خوب پیش میرم🌷 ممنون

مهدی
2 سال قبل

فوق العاده عالی!

.......
2 سال قبل

ممنونم بابت فیلم هاتون من کتابش رو خریدم و با کمک فیلم هاتون خیلی خوب پیش میرم🥰سپاسگذارم استاد😊🙂

خادم
1 سال قبل

سلام
بسیار جالب بود کیف کردم
در ضرب عدد ۱۱ فکر کنم آخرین مثال اشکال داره لطف کنید دوباره بررسی کنید اخرین رقم از سمت راست باید ۷ باشد

حسین
1 سال قبل

واقعا عالی بود خیلی ممنون

مانیا محمدی
1 سال قبل

از صفر شروع کن تا بخام ۵رو با ۱۱ضرب یا جمع کنم یا منفی طول میکشه بلد نیستم ممنون از شما